Min handledare rekommenderade Game Theory Evolving - A Problem-Centered Introduction to Modeling Strategic Interaction av Herbert Gintis som referensverk för evolutionär spelteori, så nu sitter jag med den. Boken är i grund och botten tänkt som en lärobok, så det är lite svårt att ta till sig dom mer subtila poängerna utan att göra övningsuppgifter. Så det är det jag sysslar med nu.
Har satt upp en labbmiljö i form av python och django (http://www.djangoproject.com/), som jag kör på en lokal server tills vidare. Det är rätt behändigt när man löser övningsuppgifter i boken att kunna testa sig fram med python, och en bonus att kunna spara (och framöver även presentera) resultat smidigt. Ska se om jag kan hitta något python-baserat verktyg för att plotta spelträd och andra ofta nödvändiga illustrationer.
Gintis bok är inte enbart teknisk och matematisk, utan han passar på att ställa intressanta frågor och filosofiska funderingar kring dom resultat som gjorts med hjälp av evolutionär och experimentell spelteori applicerad på människor. T.ex: Agerar människor enbart i självintresse? Gintis pekar redan i förordet i boken på att spelteoretiska modeller som enbart förlitar sig spelarnas långsiktiga självintresse för att förklara altruism misslyckas med att korrekt modellera mänskligt beteende: "... there is sizable evidence that we are considerably more prosocial than is predicted by the long-run self-interest models".
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar