söndag 29 juni 2008

Evolutionär spelteori

Tänkte på uppmaning av en god vän försöka att ytterligare förklara begreppen evolutionär spelteori och evolutionärt stabila strategier. Denna artikel gör sannolikt det mer rigoröst än jag kommer göra här, men vill ändå sammanfatta vad det handlar om i en (förhoppningsvis) mer lättåtkomlig form. Jag börjar med evolutionär spelteori.

Evolutionär spelteori utvecklades först av R. A. Fisher i The Genetic Theory of Natural Selection (1930) som ett led i att söka en förklaring till varför könsfördelningen hos i princip alla däggdjur är ungefär 50/50, även hos arter där det är vanligt med hannar som aldrig lyckas fortplanta sig. Även om Fisher aldrig explicit resonerade med spelteoretiska termer, så upptäckte han att om man definierar individuell fitness i termer av det antal barnbarn individen kan förväntas få, så beror individens fitness på fördelningen av hannar och honor i befolkningen. Finns det ett underskott av t.ex. hannar ökar man sin individuella fitness om man föder fler hannar än honor, och vice versa. Stora avvikelser åt ett håll från en jämn fördelning kommer alltså göra det effektivt för individer att avvika åt andra hållet.

Fisher's resonemang kan med lätthet tolkas spelteoretiskt: enskilda individer gör strategiska val för att maximera sin fitness, i detta fall mätt i antalet barnbarn (val måste här tolkas som ett omedvetet val). Individer som har anlag för att företrädesvis föda hannar kommer gynnas så länge det finns ett underskott av honor, men i takt med att anlaget för detta gynnas kommer vi snart ett få ett underskott av honor - nu lyckas istället både individer som föder lika många eller färre hannar än honor bättre och dessas individuella fitness kommer då vara högre.

Mer generellt: Det viktiga för att kunna resonera spelteoretiskt är att spelarna har ett val mellan olika strategier vars resultat beror på vilka val alla andra spelare gör. I en evolutionär modell kan man inte, som i traditionell spelteori, anta att spelarna gör rationella val - snarare kommer spelarna vara benägna att göra samma val som sina föräldrar. Resultatet blir dock på sikt ungefär detsamma: Individer som har anlag för en "bättre" strategi kommer att gynnas, individer som har anlag för en sämre kommer att missgynnas (med bättre menas helt enkelt den strategi som i den gällande miljön maximerar önskvärt resultat).

Fördelningen av anlag för olika strategier efter många generationer är ofta det intressanta, och det är här evolutionärt stabila strategier kommer in. Mer om dessa i nästa inlägg.

Inga kommentarer: